Sunday 23 September 2012

Kisah Azman dan neneknya

Nenek Rock!



Ketika aku pulang ke kampung halaman... Aku bertemu dgn nenek ku yg berumur 89 tahun.. Dgn rasa gembira aku mencium tangan nya dan bermula la dialog antara aku (Azman dan Nenek Tersayang )

Azman : Alhamdulilah nek, smpai juga hajat saya kemari bertemu dgn nenek"
Nenek : Syukur lah... nek pon ada hajat nak suh ko balik ni..
Azman : Apa dia hajat nenek tu?
Nenek : Kalo cucu dpt jawab... nenek akan bgi aset tanah 200 hektar berserta emas dua karung kepada cucu.. tetapi dgn syarat cucu hendaklah menjawab teka teki nenek"

Lantas dgn persaan gembira aku pun berkata :

Azman : Lekas la nek apa dia soalan tu.
Nenek : Sabo la cu.. naik la kerumah dulu .. Nnti nek bagitau apa teka teki tersebut..
Azman : Baik la nek..

Pada Mlm tersebut selepas habis mengerjakan solat isyak dgn pantas aku mendapatkan nenek...

Azman : Nek, tentang teka teki nenek apa tdi ek?
Nenek : Begini, nenek akan berikan 3 soalan.. tetapi hnya 1 jawapan kamu jawab drpda 3 soalan tersebut.. cucu boleh kan?
Azman : Insyallah nek..
Nenek : Soalan nya ialah knapa ubi kayu boleh jadi keras? Knapa gigi beruk boleh jdi sikit? Knapa pencuri boleh kena tangkap?
Azman : Hmm... Jawapan nye... tatau la nek...
Nenek : Cucu ni cbe la fikir skit... harta yg nenek nk bgi ni bkan sikit..
Azman : Baik la nek..

(Selama 2 jam aku berfikir sempat juga aku menanya kan soalan ini kpd mmber2 aku.. namun semua nya memberikan respon tidak tau sprti aku.. selepas aq mmbuat researh slma 3 jam bru lah aku mendapat jawapan nya.. tepat pada jam 7 pagi.. )
Azman : nek.. sy da dpt jawapan nya..
Nenek : apa dia?
Azman : jawapan nya ialah LAMBAT CABUT.
Nenek : ya.. betul.. itulah jawapan yg nenek fikir kan selama 50 tahun.. trima kasih cucu..
Azman : tapi nek.. mane dia hadiah yg nenek nk kasi tu?
Nenek : amek ni nenekkebaya_12@yahoo.com & psword 1912nenek ... cucu pegi fesbok pstu bukak cityville.. tu la hadiahnya.. nenek da 5 tahun maen mende tu >.<!
Azman : laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa jauh sy datang nek dari BRAZIL dpt ni je? -_-!

Masa bahagian kuching