Friday 7 September 2012

Tips meniru dalam peperiksaan

UPSR di skolah mane ntah, 2007

Lu semua tau kan yg PMR dah takde dah, taun ni last PMR(2012). Jadi lu semua mesti hanya kesah pasal UPSR dgn SPM kan? Tambahan pulak 4 ari lagi gua nak UPSR, Selasa minggu dpn gua nak UPSR, tpi gua msih rileks, msih sempat tersenyum lagi kat skolah, msih smpat buat lawak lagi kat kelas.

Tak sangka gua dah nak UPSR, gua ingat msih ada 40 ari lagi, rupanya 4 ari lagi, wtf... Jadi, kalau nak senang jawab kertas UPSR, tenangkan diri, anggap UPSR ni mcm ujian bulanan yg anda boleh skor 100%, jgn pulak lu semua pikey ni ujian semester pulak!

Ni adalah tips2 yg diperolehi drpd pegawai2 pelajaran yg menangkap calon meniru masa peperiksaan, ni adalah antara tactic yg digunapakai masa meniru...

Handset sebagai penghubung


Dunia semakin maju seiring dengan gadjet-gadjetnya. Henset juga merupakan gadjet yang semakin berkembang pesat kemajuannya. Namun begitu, kemajuan tersebut seharusnya dimanipulasikan dengan baik oleh pelajar-pelajar yang pemikirannya berorentasikan inovasi. Ada dua cara nak gunakan handset sebagai medium meniru ketika peperiksaan akhir ini.

Pertama : Tulis nota dalam save item SMS. Ataupun ambik gambar nota-nota terus save dalam handphone. Cara nak baca nota ini ketika perperiksaan ialah ketika pengawas peperiksaan sedang leka berbual hal AF di belakang. Para peniru perlu berani mati ketika ini. Kena tangkap, mati.

Kedua : Suruh kawan yang tak ambik paper masa tu, standby kat rumah dengan buku teks. Bila si penjawab dah stuck, segera lah ke tandas, hantar mesej kepada member yang kat rumah. Member tersebut dapat je, terus cari jawapan dalam buku teks tadi. Semua operasi ini harus dilakukan bawah 5 minit untuk mengelakkan para pengawas peperiksaan curiga dan was-was.


Nota dibalik slip peperiksaan


Slip periksa perlu dibawa sebagai bukti si pengambil kertas ini mengambil kertas yang betul. Untuk mangadaptasi teknik ini, calon memerlukan keberanian tahap dewa ketujuh. Hal ini kerana slip periksa itu cuma sehelai. Macamana nak selitkan nota dibelakangnya. Ada tekniknya. Jangan ingat MLM sahaja ada teknik jadi kaya. Caranya, serta-merta masuk ketika pelajar lain berpusu-pusu ingin masuk ke dewan. Biasanya akan ada pak guard menjaga pintu dewan. Tapi kalau dah ramai-ramai masuk, mana sempat dia nak tengok sorang-sorang.

Dah masuk terus ambik tempat duduk. Biasanya kertas soalan dan kertas jawapan dah tersedia atas meja. Sejurus sahaja duduk, terus selitkan nota tadi dibalik kertas-kertas soalan tadi. Tadaaaa... Sudah ada jawapan di kertas soalan anda. Natijahnya? Menjawab soalan dengan senyuman. Kehkehkeh...


Nota di tandas


Untuk mengaplikasikan kaedah ini, para peniru perlu meletakkan nota lebih awal dari waktu peperiksaan yang dijadualkan. Datang awal ke dewan, pergi ke tandas dan letakkan nota di balik tangki tandas jamban tu. Kemudian keluar semula ke tempat orang berkumpul dengan perasaan yang tak berdosa dan muka innocent macam tak de apa-apa berlaku.

Masa peperiksaan berlangsung hampir satu jam dan anda sudah ketandusan jawapan, pergilah toilet di mana nota yang telah anda selitkan. Proses membaca nota ini harus dilakukan bawah 5 minit. Merbahaya kalau kantoi. Kehkehkeh...


Tulis nota di tapak tangan


Ini merupakan salah satu teknik yang paling mengarut tapi masih ada yang aplikasikannya. Bayngkanlah, tapak tangan kita tu besar mana untuk tulis nota? Tapi ada jugak yang gunakan teknik ni.

Cubalah perhatikan sekeliling anda sewaktu menunggu detik untuk masuk ke dewan peperiksaan. Mesti ada tangan yang penuh dengan tattoo. Tapi bukan tatto naga atau harimau, tattoo tersebut berunsurkan tulisan semata-mata. Takpelah, sedikit sebanyak pun membantu dalam menjawab paper.

P/s: Jika anda inginkan kejayaan yg ikhlas, jangan meniru dalam peperiksaan. 
Ingat! 'Anda cuba sekali, anda menyesal selamanya'. 

No comments:

Post a Comment

Sidak tok tengah bersusei hal post nok diatas tok, ktk join skali mok?

Masa bahagian kuching