Friday 7 September 2012

Tips menghadapi UPSR

nanana~~~ takde idea, gune jela gmbar yg same...

Jika tadi gua post entry tentang Tips meniru dalam peperiksaan, kali ni pulak tips menghadapi peperiksaan, gua target UPSR. Sebelum lu teruskan baca, baca sampai habis article ni, baca dlm beberapa ari sbelum UPSR supaya ada persediaan sepenuhnya.

Tips 1: Ketenangan
Ketengan ialah perkara yg paling diperlukan semasa menjalani peperiksaan. Jadi, gua sarankan lu-lu yg nak msok dewan peperiksaan supaya jgn nervous, kalau nak lebih bersemangat, isi air panas dlm botol minuman, jgn panas sangat, suam2 sikit laa. 

Pastikan fresh2 dari rumah. Gua mau yg lu semua pegang botol tu. Kalau kita nervouskan, tangan kita kompom sejuk. Jadi, gua suruh pegang botol tu utk membarakan semangat kita... jgn sampai tangan melecur sudah...

Tips 2: Disiplin kejap
Pastikan anda diam daripada mula menjawab kertas soalan, sehingga tamat waktu menjawab. Kalau nak bising, nak bergayut, buat lepas peperiksaan. Kompom takde masalah yg berlaku. Gua berani jamin...

Tips 3: Ulangkaji
Kalau nak refresh memory kita, ulangkaji pagi2 tu jugak, tak kira tgh sarapan ke, berak ke, ape ke, ulangkaji je ape2 bende yg boleh, tpi ulangkaji nota je lah, jgn ulangkaji buku teks lagi...

Tips 4: Beban beg
Bawak ape yg perlu je, kalau boleh gua sarankan bawak pensel, pemadam, pen(jika perlu) dan sharpener, semua letak dlm pocket. Gua buat camtu ari Selasa ni (ari UPSR). Taklah beban nak mampus.

Tips 5: kebangangngan
Gua tau perkataan kat atas ni susah nak baca, tapai bangang adalah salah satu benda yg diperlukan masa di meja peperiksaan. Buat2 diri cam bangang, bkan bengang, bangang. Sbb apa mesti buat2 bangang.

kalau lu semua buat camtu, kompom pengawas peperiksaan tak kan syak apa2 kat lu sbb pengawas peperiksaan adalah seorang manusia, yg ada sifat peri kemanusiaan(kecuali israel). pengawas nampak kita bangang, dia tak pandang pon kita. Jgn pulak bangang masa jawab kertas peperiksaan tu nanti...

Tips 6: Semak
Pastikan anda semak kertas anda sblum anda serahkan kertas tu kat pengawas peperiksaan. Tpi kalau dah tak sempat takpe la. Tips ni yg slalu semua cikgu sebut, smpai dah nak gila gua dibuatnya.

Tips 7: Barang
Jangan bawak apa2 barang yg disyaki mempunyai jawapan; terutamanya bahan bacaan seperti novel, majalah, surat khabar apa2 yg berkaitan bahan bacaan. Nanti anda disyaki menipu.

Tips 8: Tidur
Pastikan tidur cukup pada malam UPSR. Tidur merupakan aspek yg penting (cikgu gua ckp la), bagi gua, pukul 9 paling bagus tidur kalau nak bangun pukul 5. Kalau pukul 5 bangun, mandi dan buang 'shit' anda dlm 10 minit, bersiap dlm 10 minit, baki 40 minit tu anda boleh guna utk ulangkaji.

Sampai sini jelah article kali ni.

P/s: Jangan meniru masa ujian nanti

P/p/s: Gua doakan semua calon UPSR supaya diberi ketenangan masa menghadapi kertas2 soalan tu nanti. amin...






No comments:

Post a Comment

Sidak tok tengah bersusei hal post nok diatas tok, ktk join skali mok?

Masa bahagian kuching