Saturday 1 September 2012

Kehangatan Gangnam Style


Gangnam style, lagu yg hangat diputarkan di seluruh dunia. Sapa tak kenal PSY ni? beliau antara artis korea yg paling meletup sekali, sehinggakan artis2 kat US nak gabung dgn beliau. PSY ni bukan masih baru, tpi dia sudah membuat lagu pada 2001 lagi, tpi lagu tu telah diaktakan kerana mengandungi bahan yg tidak sesuai utk remaja berumur 18 tahun kebawah. 

Nama album tersebut ialah "PSY From The Psycho World. Album keduanya pun dibanned dengan alasan yg sama, album tu bernama 'Ssa2'. Setelah bnyk kali menghasilkan album, album terakhir beliau menjadi sangat terkenal. Psy adalah penyanyi solo korea yang paling berjaya menembusi pasaran Amerika. 

Maksud Gangnam

Sekarang, banyak org menyangka gangnam tu maksudnya 'aku nak jadi seorang yahud' sedangkan tiada agama yahudi di Korea. Konspirasi teruss! Tuduh tiada bukti maknanya fitnah. Tu semua keja org melayu la tuh. ni keratan dari facebook yg gua jumpa.


Cuba tengok komen tu. Gangnam tu adalah daerah di Korea. Seperti yang kita ketahui, Seperti yang kita ketahui, Korea Selatan adalah negara Asia dengan tingkat pertumbuhan ekonomi yang cepat dan tinggi. Peningkatan standard hidup ini tidakhanya mempengaruhi gaya hidup sebagian penduduknya. Sebahagian dari mereka akan mula menghabiskan wang yang mereka dapat untuk berburu kesenangan dan barang-barang mewah. Dan di Korea Selatan, tidak ada tempat lain yang diniliai dapat menyamai kemewahan daerah Gangnam, daerah yang menjadi simbol kesejahteraan dan kemehawan di negara itu.


Ketika ekonomi naik, daya beli masyarakat juga meningkat. Namun tidaksemua orang dapat ikut menikmati kesejahteraan tersebut. Sehingga ketika gaya hidup semakin mewah, orang-orang yang tidak beruntung pula sebahagian terperangkap dalam kehidupan gali lubang, tutup lubang. Mereka adalah orang-orang yang tidak ingin status sosial mereka ‘dipandang rendah’. Dan sayangnya, tradisi tidak sihat ini menjadi trend di negara ginseng tersebut. Buktinya, peningkatan pengambilan kredit penduduk Korea selatan melambung begitu tinggi, bahkan lebih tinggi dibandingkan Amerika sebelum krisis.

Di Korea Selatan, ada sebuah lawak mengenai ‘wanita kicap masin’ atau Doenjangnyeo. Istilah ini diperuntukan untuk wanita yang rela memakan mee segera murah tetapi selalu menikmati kopi mahal seperti Starbucks yang berharga berkali-kali ganda lebih mahal. Maksudnya, wanita-wanita ini hanya mahu mengeluarkan sedikit wang untuk keperluan asas namun berani membayar mahal untuk keperluan tambahan, contohnya meminum kopi.

Oleh kerana ramai orang yang sudah ‘menjangkit’ oleh trend ini, kedai kopi menjadi popular dimana-mana, terutama di daerah elit seperti Gangnam. Hubungannya dengan lagu Gangnam Style? Ya, lagu ini diciptakan sebagai sindiran untuk gaya kehidupan tersebut.

Sampai sini jelah penulisan gua nih, rase sronok pulak guna kata ganti nama diri gua ni. lastly, gua nak selitkan beberapa video yg menyamai Gangnam style.

Ni video oringinal Gangnam Style



ni Parody Gangnam style, Super Kampung Style



Ni pulak Orang Sabah Style, haishhh, bnyk btol 
video gangnam ni...



Ni pulak Susana Gangnam Raya,ade jgak camni...



No comments:

Post a Comment

Sidak tok tengah bersusei hal post nok diatas tok, ktk join skali mok?

Masa bahagian kuching