Saturday 24 December 2011

Wang Kertas Baru Malaysia

nih nak tunjuk sikit tentang duit baru yg kita bakal kita guna 21 julai 2012 nanti,baca jgak ciri2 keselamatan pada petikan bawah tu...










Wang Kertas RM100: Keajaiban Asli

Dua keindahan, Malaysia keajaiban semula jadi yang terkenal, yang diisytiharkan Tapak Warisan Dunia oleh Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) digambarkan pada wang kertas RM100.

Ini adalah Taman Kinabalu di Sabah, Gunung Kinabalu (Gunung tertinggi di Asia Tenggara) dan batu kapur yang menakjubkan puncak batu formasi Gunung Api lembah, yang ditemui dalam Taman Negara Mulu di Sarawak.

Bersama-sama, mereka mewakili banyak keajaiban semula jadi Malaysia yang menyediakan para pengunjung satu pengalaman yang unik.





Wang kertas RM50: Pertanian dan Teknologi

Minyak sawit dan bioteknologi yang diketengahkan pada wang kertas RM50 sebagai ikon ekonomi yang berkembang maju di Malaysia. Minyak kelapa sawit telah menjadi tanaman pertanian negara yang paling berharga kerana Malaysia merupakan salah satu pengeluar dan pengeksport terbesar minyak sawit di dunia.

Bioteknologi terus memandu komoditi ini rantaian nilai, menyokong transformasi ekonomi negara ke arah yang lebih tinggi nilai ditambah aktiviti dalam sektor pertanian, pembuatan dan perkhidmatan ekonomi.

Minyak sawit mentah juga digunakan sebagai komoditi asas untuk memudahkan pembiayaan Islam.




Wang Kertas RM20 : Hidupan Laut

Sebagai duta kehidupan marin yang kaya dan berwarna-warni yang terdapat di perairan tropika kita, dua spesis yang paling terkenal. Penyu laut yang endemik kepada perairan Malaysia adalah pada wang kertas RM20 yang baru - Penyu Karah (Eretmochelys imbricata) dan Penyu Belimbing (Dermochelys coriacea) .

Penyu Karah mudah dikenal pasti oleh paruh melengkung dan cengkerang bersisik manakala Belimbing mempunyai kulit yang keras dan tujuh rabung pada cengkerang.

Penyu lembut ini adalah satu peringatan bahawa kewujudan mereka terletak di tengah - tengah aktiviti manusia di laut dan tempat pemuliharaan haiwan.



Wang Kertas RM10 : Flora

Hutan yang subur di Malaysia, hutan hujan tropika yang merupakan salah satu hutan hujan yang hidup tertua di dunia, adalah rumah kepada pelbagai tumbuhan berbunga yang menakjubkan. Yang ikonik di kalangan mereka ialah Rafflesia, bunga terbesar di dunia.

Rafflesia Azlan II spesies yang dipaparkan pada wang kertas RM10 yang baru asli di Semenanjung Malaysia dan pertama kali ditemui di Hutan Simpan Royal Belum negeri Perak pada tahun 2003.

Bagi memperingati penemuan itu, bunga yang menakjubkan ini dinamakan selepas Sultan Perak, Sultan Azlan Muhibbuddin Shah Ibni Almarhum Sultan Yusuff Izzuddin Shah Ghafarullahu-Lah.




Wang Kertas RM5 polimer : Hidupan Liar

Ciri-ciri pada wang kertas polimer RM5 yang baru ialah Enggang Badak (Buceros badak), salah satu spesies burung enggang yang terbesar dan paling mengagumkan di dunia.

Dijumpai dalam kepadatan rendah di seluruh hutan hujan di negara ini, ini burung hutan yang indah,bersayap luas dan berekor panjang memainkan peranan yang penting dalam adat dan upacara tradisional di Sarawak yang dikenali sebagai 'Bumi Kenyalang' atau 'Tanah Kenyalang'.

Enggang juga dilihat sebagai simbol kekuatan dan keberanian oleh masyarakat asli Sarawak.




Wang Kertas RM1 polimer : Sukan Tradisional

Layang-layang, sukan tradisional yang popular di Malaysia terutama di Kelantan dan Terengganu. Bermain Layang-layang tradisional juga melambangkan perayaan musim menuai yang baik yang membawa bersama-sama masyarakat tempatan di negeri-negeri.

Antara layang-layang yang paling terkenal dan paling ikonik di Malaysia adalah 'Wau Bulan' atau Layang-layang Bulan Layang-layang yang dipaparkan pada RM1 baru.

Wau Bulan, yang dibuat dengan tangan daripada buluh dan kertas, juga barang hiasan popular yang menghiasi dinding rumah di Malaysia.




No comments:

Post a Comment

Sidak tok tengah bersusei hal post nok diatas tok, ktk join skali mok?

Masa bahagian kuching