Thursday 7 March 2013

Garis Masa kejadian di Lahad Datu



MEMPERTAHANKAN DAN MEMELIHARA KEDAULATAN NEGARA
'OP DAULAT'
KRONOLOGI UPDATES PERISTIWA

12 Februari 2013 - Pencerobohan Bersenjata di Lahad Datu


Kira-kira 150 orang bersenjata yang berseragam tentera menceroboh masuk ke Felda Sahabat, Lahad Datu Sabah. Polis mengepung kawasan dan mengarahkan kumpulan untuk meletakkan senjata dan menyerah diri.

14 - 28 Februari 2013 - Rundingan

Penceroboh telah dikenal pasti dari selatan Filipina yang mendakwa akan dikaitkan kononnya 'Kesultanan Sulu'.

Rundingan telah diadakan antara penceroboh dan Polis Diraja Malaysia untuk mencari penyelesaian terbaik tanpa pertumpahan darah. Penceroboh disuruh untuk keluar dengan aman.

Tarikh akhir untuk penceroboh meninggalkan dengan aman berlalu tetapi rundingan masih dalam kemajuan untuk membolehkan pengganas untuk berundur.

1hb. Mac 2013 - Insiden Menembak di Kampung Tanduo, Lahad Datu
Pihak polis menggugurkan risalah dari sebuah helikopter yang mengarahkan penceroboh bersenjata yang yang bersembunyi di Kampung Tanduo, Lahad Datu untuk menyerah diri.

Penceroboh di Kampung Tanduo melepaskan tembakan kepada pihak polis. 2 anggota polis terbunuh dan 3 yang lain cedera. Semua 12 kumpulan kecil penceroboh bersenjata yang telah ditembak mati oleh polis dalam berikutnya ditembak keluar. butiran anggota polis yang meninggal dunia boleh dilihat di pautan ini
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=568872523123059&set=a.546416638701981.130912.161086313901684&type=1&theater


Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak memberi amaran kepada penceroboh untuk menyerah diri, yang mana jika gagal pihak berkuasa akan mengambil tindakan.

Presiden Filipina Benigno Aquino III menggesa penceroboh untuk menyerah diri tanpa syarat.

2 Mac, 2013 - Insiden Menembak di Kampung Simunul, Semporna


Bertindak atas maklumat di atas kehadiran penceroboh yang bersenjata di Kampung Simunul dan Kampung Sri Jaya, Semporna, pihak polis telah dihantar untuk menyiasat.Apabila tiba di Kampung Simunul pihak polis telah diserang hendap oleh penceroboh. Enam anggota polis terkorban manakala 2 yang lain cedera. 6 penceroboh bersenjata telah dibunuh oleh pihak polis. Penceroboh bersenjata yang lain telah dibunuh oleh penduduk kampung di Kampung berdekatan Sinalang Lama selepas dia cuba untuk menjadikan mereka tebusan. Penceroboh yang mati telah dikenal pasti oleh penduduk kampung sebagai seorang imam. butiran anggota polis yang meninggal dunia boleh dilihat di pautan ini
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=570544079622570&set=a.546416638701981.130912.161086313901684&type=1&theater


3 MAC 2013 - Pengambilan Badan dan Penyelamat Bagi Kakitangan yang Terperangkap

Polis yang dihantar pasukan penyelamat untuk mendapatkan badan wira yang terkorban untuk menyelamatkan kakitangan yang terperangkap di Kampung Simunul, Semporna. Pasukan itu berjaya melaksanakan misi tersebut.

Mayat anggota polis yang mati didapati telah kejam dicacatkan oleh penceroboh.


4 MAC, 2013 - Pengukuhan Tentera

Tujuh batalion tentera dikerahkan ke Sabah.

Dua kampung iaitu Tanjung Batu dan Tanjung Labian telah diisytiharkan "zon merah" berikutan laporan pendaratan penceroboh bersenjata di sana.

Penceroboh dilabelkan sebagai 'pengganas' selepas mesyuarat antara Menteri Luar Malaysia dan Setiausaha Filipina asing di Kuala Lumpur.


5 MAC 2013 - Tindakan Bersepadu oleh Pasukan Keselamatan Malaysia

Penceroboh tidak menunjukkan tanda berundur.

PM Malaysia berkata pasukan keselamatan telah melancarkan "Ops Daulat" untuk menamatkan kemelut dengan pengganas di Kampung Tanduo demi mempertahankan maruah dan kedaulatan negara.
Pasukan Keselamatan Malaysia (polis, tentera, tentera laut dan tentera udara) melancarkan serangan bersepadu di Kampung Tanduo.

sapu bersih dan operasi mencari diikuti sut untuk membersihkan dan memastikan kawasan itu selamat.


6 Mac 2013 - Situasi Semasa

salah satu pengganas bersenjata telah ditembak ketika cuba untuk menyerang hendap pasukan keselamatan negara Malaysia.
Kawasan operasi diperluaskan.

Keadaan keselamatan di Sabah adalah masih di bawah kawalan. Orang ramai adalah dinasihatkan untuk tidak mendengar apa-apa khabar angin dan spekulasi.

300,000 masyarakat tempatan Suluk di Sabah menjauhkan diri dari jalan yang diambil oleh pengganas bersenjata. Timbalan Presiden Persatuan Kebudayaan Bajau Suluk Sabah, Abdul Ali Erilis berkata bahawa mereka benar-benar tidak bersetuju dengan tindakan mereka (pengganas) menceroboh ke negeri ini, membunuh dan mencederakan anggota pasukan keselamatan.

Sumber : Facebook Polis Diraja Malaysia







Masa bahagian kuching