Thursday 27 December 2012

Cerita tahun 2012...

2012...

Banyak ceta best2 taun tok. Taun evolusi aku mok msok ke skolah menengah. Ok, mulakan cerita dari bulan Januari.

Januari 
Hari pertama di skolah kebangsaan matang jaya sbgai miak dajah 6. kira senior sidak bawah2 ya lah. Sidak mala ceta hal UPSR, nervous nyawa ku oleh sidak ehh. Aku masok ke klas 6C, klas taun lepas aku. tpi dgr ceta klak aku pindah klas, sama ada 6A ka 6B.



Februari
Sebulan dah rah tingkat dajah 6 di bangunan skolah aku. rasa nerveous UPSR makin menjadi2.
Ujian percubaan UPSR sik lamak gik. sikda bnyk ceta gilak bulan tok.

Mac
Bulan tok!!! Bulan paling menyedihkan!!! Aku dipindah kan ke kelas 6 Bestari, semua miak pande2 dari seluruh tingkat darjah 6 tok masok ke sia. kira cam 6 Bestari tok centre lah. ada 6c, 6d, 6e.  Ujian gerak gempur upsr mula bulan tok! Rindu ngn kwn2 6C aku!

April
Ujian gerak gempur dpt 4A 1B. Mak masih sik puas ati, nya mok 5A juak. sidak dah ngira brapa ari gik mok UPSR. jantung makin berdebar bila ingt hal ya.

Mei
UPSR... UPSR... UPSR... yajak dlm pikiran...

Oklah, skip terus ke September, malas mok tulis panjang2...

September
UPSR tinggal 12 ari gik. Tiba ari UPSR, ada yg dtg ke skolah nangis, ada yg dtg akhir sbb demam. ada yg keluar dari bilik peperiksaan mungkin sbb annoying. Tpi aku tetap chilex! yeahh!!! dgn semangat membara ku nait tanggak bangunan skolah aku menuju ke bilik peperiksaan!!! First paper alhamdulillah dpt jwb dgn senang! Second paper pun! third fourth and fifth semua beres!

Oktober
Sikda pa nak dipolah bulan tok, lekak UPSR neda pa2 keja. minak main2 di klas jak. kdg2 lepak2 di pintu koridor sbb boring. Cikgu pun sik gago aku belagu rah dpn kelas.

November
Keputusan UPSR yg sepatutnya kluar 7 November ditangguhkan ke 19 November. sbbnya sidak mok semak balit kertas ya. Jadi, bila ari 19 tiba, dgn rilek nya aku kluar dari keta menuju ke dewan skolah mok ambik result. Tpi pegi jamban jap lah. bila kluar jamban cikgu smua nunggah aku. PErghhh!!!! aku dpt 5A1 !!!!!!!!! mak pa gik bertelepon ngn bala adik beradik nya mdh. kecoh lah tek sekeluarga. Balit dari skolah terus pgi klinik hasani, pa polah? molah appointment mok bersunat. caka benar. Sampe jak ke umah terus ngagak bilit abg ngeso slip upsr dn muka nya. Bulan November tok lah paling panjang ceritanya!!! bila 30 november, aku disunat. sakitnya memang tidak sakit... inject jak rasa kdk setan.

Disember
Bulan yg aku terpaksa baring di sofa sbb lekak sunat. dah 2 minggu baruk dpt pake sluar. Pasya rilek2 jak lah pusing2 taman ngn Awgku Muhd Harith petang2. pagi2 lepak ngn awgku, mun sik ngadap PC ngn nya. Pada suatu hari, aku cek tawaran ke skolah kawalan aku, aku dpt tawaran ke kolej!!! yeahh!!! aku ngn Rheyke Aliff Bin Sutardi dpt tawaran ke kolej!!!!!!!!!! yeahh!!!!

At last, aku ngn rheyke dpt masok ke SMK Kolej Datu Patinggi Abang Haji Abdillah. panjang na nama eh. bila dah 21 Disember tek, kecoh hal kiamat ntah apa2 ya. tpi bila tiba ari ya, what happen??? palak spray ridsect mak aku tecabut jak.

Masa bahagian kuching