Wednesday 16 May 2012

Sejarah golongan pengupdate status di Facebook

Golongan pengupdate facebook atau lebih dikenali sebagai 'tuija' atau 'haloba' atau 'loba', atau lebih senang dipanggil 'ngegeh' dan 'ass updater' bermula lebih kurang pada tahun 2007 setahun selepas facebook dicipta. Golongan seperti ini kurang disenangi ramai kerana kehalobaan nya yang tinggi.

         Purata umur golongan 'tuija' ini adalah antara umur 10 - 25 tahun. Golongan ini selalu mendapat ejekan org ramai kerana selalu mengupdate status yang tiada kaitan dengan hidup orang lain. Rajah diatas adalah antara ayat yg slalu digunakan. Budak diatas ialah friend facebook saya yg berumur 12 tahun, slalu mengupdate status berkaitan cinta, tak pun tentang lokasi dia contoh "AKU DI KLCC NI" padahal dia cuma kat 'kandang lembu cyber cafe'. 
         
          Baca balik post di link yg aku beri tu utk mengetahui spisis yg telah wujud 5 tahun yang lalu di facebook. Golongan facebook updater ni lebih kurang sama dengan golongan 'Hippies' yang telah wujud pada pertengahan tahun 60-an. Apabila golongan 'ngegeh' ni wujud pulak, facebook yg friend dgn org 'ngegeh' tersebut menjadi semakin bosan.

          In the end, hindari golongan 'tuija' atau 'haloba' atau 'loba', atau lebih senang dipanggil 'ngegeh' dan 'ass updater'.

No comments:

Post a Comment

Sidak tok tengah bersusei hal post nok diatas tok, ktk join skali mok?

Masa bahagian kuching