Wednesday, 7 August 2013

Hari Raya di Kuching (generally in Sarawak)

Selamat ari raya ktk urang oi... nang kck pagi tok, matahari menyinar. Pada raya pertama 2013 (ritok), aku mok ngepost dikit hal ke-best-an raya di Kuching bak kata blog Ngerepak is Caring... Raya di Kuching (generally Sarawak lah) nang lain dari yang lain, jadi tok mok ceta dikit hal apa yg best raya rah Kuching tek...

Makanan & minuman

kek lapis sarawak nok femes ya...
Pada raya pertama 2013 (ritok), aku mok ngepost dikit hal ke-best-an raya di Kuching bak kata blog Ngerepak is Caring...

Arum bulak kata urang mun berjarah raya rah rumah org2 Sarawak tok (expecially Kuching) sikda nangga Kek Lapis Sarawak nok femes ya. Mak aku gik tiap2 taun ngoder kek lapis pake mok raya.

Taun tok sik tauk lah pa gik jenis kek lapis mok di order mak aku ya. Sik sah raya mun sikda kek tok aih! nang mena, mun berjarah raya, berjenis2 kek lapis di idang, bkn takat ya jak, segala dak muruku, cookies2, ngn biskut2 diidang juak.

Tuesday, 9 July 2013

Salam Ramadan! sik lamak gik mok raya!


assalammualaikum...

Waduh waduh!!! dah lamak sik update eh!!! isok dah posa!!! nang pejam celik alu posa! admin mok nyusei tentang word2 yg dikumandangkan masa bulan yg mulia tok.. antara word2 yg slalu didengar ialah :

Saturday, 22 June 2013

Dialog Rasulullah dengan Iblis... juh baca...

credit to : darisheep319.com
style gmbr tok aih!!
Assalamualaikum, sik lamak gik posa ho~ dah sik sabar tok aih! sama2 kita nambah amal kita masa bulan posa klak. sempena sik lamak gik mok posa tok, ku mok share sigek ceta tok, dialog antara Nabi Muhammad SAW ngn Iblis... juh baca, boh malas. panjang dikit jak ya... bkn lamak pun maca nya, nambah ilmu bah...

Suatu ketika Allah SWT memerintahkan seorang Malaikat menemui Iblis agar menghadap Baginda Rasulullah saw untuk memberitahu segala rahsianya, baik yang disukanya mahupun yang dibencinya. Hal ini dimaksudkan untuk meninggikan derajat Nabi Muhammad saw dan juga sebagai peringatan dan perisai umat manusia.

Tuesday, 18 June 2013

Kucing (pusak) gaduh dengan bininya The Movie!

gambar hiasan (malas mok print screen dari video ya)
Movie tok aku polah kedirik, dipublish pake Sarawak Troll. sik sangkak style juak video dipolah aku tok aih! nang kacak abis! dah2, tangga gik video dibah ya...

Monday, 10 June 2013

Selamat datang ke Malaysia... saya dari Sarawak...


Assalam... mok ngerepak dan berngereco gik skali eh. sik puas ati tok. topic kali tok mcm yg tertera rah atas nun deng2 sekalian... topic kali tok lebih ke isu taraf Sarawak tok dlm Malaysia... maklumlah, aku tok ada semangat patriotik serawak koh...

Berblogging dalam bahasa Sarawak


Assalam... ritok mok ngerepak dan ngerecho tentang "Berblogging dalam bahasa Sarawak".

Bahasa Serawak, bahasa kebanggaan kita smua.. hampir smua urg nok lahir di Bumi Kenyalang tok tauk beklaka bahasa tok. bahasa tok pake berhubung dgn cina, iban, bidayuh, tambi (hehehe~~) ngn bangsa2 lain di swk tok. kira bahasa tok mcm bahasa lingua franca rah Sarawak lah. 

(aih, apa lingua franca ya deng? -Lingua franca ya bahasa pengantara deng oi....)

Sunday, 9 June 2013

Fenomena ari kunin

Pemandangan ari kunin rah waterfront...
gmbr oleh SKJong Photography
Fenomena ari kunin... fenomena yg kacak, langit masa ya kaler kalas... memang indah, tpi disebalik keindahan nok ya semua, terselit kesah2 paranormal masa ya... juh sambong baca dibah ya...

Masa bahagian kuching